
El 15 de juny de 1977 es van celebrar les primeres eleccions democràtiques després de Franco. El CDS amb Adolfo Suárez va obtenir un 34,6% dels vots, la qual cosa li va atorgar una majoria relativa.
El PSOE amb Felipe González va obtenir un 29,3% dels vots i va ser la sorpresa d'aquelles eleccions.El PCE amb Santiago Carrillo va ser la tercera força política.

El menys votat va ser Alianza Popular amb Manuel Fraga Iribarne. Tan sols va aconseguir un 8,3% dels vots.
El nou president escollit pels espanyols va jurar el seu càrrec davant el Rei el 4 de juliol de 1977.
Aprenent a votar
Els col·legis electorals van debutar el 15 de juny amb una gran afluència de públic (el 78,83%). hi va haver gran confusió general, llargues cues, manca de butlletes, errors en el cens, col·legis que van obrir amb retard...
Aquests són alguns dels fets més curiosos que el 16 de juny de 1977 recollia en les seves pàgines el 'Diario 16':
Confusión y caciquismo
«En la localidad coruñesa de Betanzos, un campesino se plantó delante de las urnas diciendo que quería votar por el Rey. En Guiliade, el dueño de un taller de ebanistería llegó al colegio electoral con los sobres de todos sus obreros para meterlos en las urnas. Se le contestó que eso no era posible, y él replicó que siempre se lo habían permitido 'y ahora, con la democracia, con más razón'».
Alfabetización
«En un colegio electoral en la barriada Pérez Cubillas (Huelva), el único miembro de la mesa que sabía leer era el presidente. Ante la denuncia de los interventores de partidos, los puestos de mesa fueron ocupados por funcionarios municipales».
La España machista
«Ante la amenaza de denuncia de un elector, no llegó a firmarse el acta de constitución de una mesa electoral cuya presidencia correspondía a una mujer, pero el caballero que la sustituía la convenció para retirarse y llegaron a redactar el acta alegando incomparecencia de la presidenta».
Inexperiencia
«Dos interventores del PSOE y PCE tuvieron que recurrir a la Fuerza Pública, en Azpeitia, para conseguir que el presidente de un colegio electoral les dejara estar presentes en la mesa. Éste alegaba que no tenían derecho por no haber ganado aún las elecciones».
Errores
«Una niña de ocho años fue designada presidenta de mesa en Bilbao. Su madre consiguió subsanar el error a tiempo».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada